shop.musicserver.cz
"2112" a "Moving Pictures": dva milníky tvorby skupiny Rush, které by vás neměly minout (druhá část)

"2112" a "Moving Pictures": dva milníky tvorby skupiny Rush, které by vás neměly minout (druhá část)

Vydáno: 24.04.2022 09:00 v sekci Slavná alba - Tomáš Rozkovec | foto: Lynn Goldsmith

Deska "2112" přinesla kapele Rush fenomenální úspěch. Nahrávací společností téměř odepsaní muzikanti najednou dostali křídla a s novým impulsem se pustili do dalších vesmírných projektů. Pomalu stoupali k pomyslnému Olympu. Dosáhli ho v roce 1981 albem "Moving Pictures". Zejména o něm bude druhá část našeho článku.

Kýžený úspěch nahrávky "2112" vytyčil pánům z Rush cestu nejen k úspěchu, ale zároveň je nechtíc na nějaký čas uzavřel do jakési tvůrčí, myšlenkové i hudební kazajky. Kolekce "A Farewell to Kings" z roku 1977 byla velmi příjemným, nezávislým, leč koncepčním pokračováním předchozího elpíčka. Byť částečně opakovala jeho schéma, hudebně i výrazově se od něj přece jen lišila. Místo kratších hardrockových písní přibývaly techničtější a delší kompozice.

Vše vyvrcholilo na následující "Hemispheres" (1978), která uzavírá pomyslnou sci-fi trilogii. Tuto desku lze jak zvukově, tak tematicky považovat za dvojče té předchozí. Lze tak říci, že skupina až příliš propadla snaze plnit přání svých fanoušků, kteří po ní neustále žádali další a další pokračovaní "2112". Ve snaze vyhovět se však ze skladeb začala postupně vytrácet originalita a nápaditost. Muzikanti jako by se ocitli na slepé koleji.

Rush 1981
© James Borneman
Čerstvý vítr přinesla až následující "Permanent Waves", Nahrávka z ledna 1980 je pravděpodobně tím nejlepším krokem, kterým Rush mohli vstoupit do osmdesátek. Tvorbu zjednodušili, zároveň ale ctili svou typickou melodičnost a instrumentální preciznost. Díky tomu si zachovali svou do té doby známou tvář. Obohatili ji lehkým, vzdušným až krystalickým zvukem. A tady začíná i příběh "Moving Pictures".

V červnu 1980 ukončila kapela desetiměsíční turné k aktuálnímu albu a podle producenta Terryho Browna měl následovat dvouletý plán vyplněný pauzou a vydáním druhého živáku. Jenže vše vzalo za své. Hudebníci zopakovali postup skládání nové hudby právě z tvorby "2112" - začali tvořit během zvukových zkoušek. Bubeník Neal Peart byl z nových nápadů natolik unešený, že svým nadšením pobláznil i své parťáky Geddyho Leea a Alexe Lifesona, A ti místo vyhlíženého odpočinku začali tvrdě makat na materiálu pro následující kolekci. Za pravdu jim dal koproducent s tím, že i jemu se zdály skici kompozic natolik zajímavé, že své plány škrtnul.

Alex Lifeson 1981
© James Borneman
Po krátké pauze v červenci téhož roku došlo ve Phase One Studios v Torontu ke spolupráci s rockery Max Webster. Výsledkem byla skladba "Battle Scar" na jejich album "Universal Juveniles". Při té příležitosti padla i myšlenka na další kooperaci s jejich textařem Pyem Doboisem, vznikly tak základy k songu "Tom Sawyer" (později v průběhu kariéry Rush i k dalším). Ten se později stal otvírákem celé novinky.

Poté se pánové přestěhovali do Stony Lake v Ontáriu, aby zde čerstvé kusy nazkoušeli a dopilovali. Zde se jako první zrodila dvojdílná skladba "The Camera Eye". Po ní zmíněný "Tom Sawyer", "Red Barchetta", "YYZ" a "Limelight". Následoval návrat do Phase One Studios a natáčení demo verzí. Hned dvě z nich si prošly křtem ohněm v podobě živého hraní během zmíněného turné.

Ostré práce započaly v říjnu a listopadu v Le Studio Morin Heights v Quebecu. Jestliže od "2112" Rush záměrně střídali různá studia, která jim umožňovala se zvukově posunout dále, pak tady mohli být v sedmém nebi. Tohle místo bylo vybaveno digitálním 48stopým mixážním strojem. Bylo nutno nejen prozkoumat jeho možnosti, ale zejména se seznámit s jeho obsluhou. Nahrávka, která měla vzniknout, bude jejich a producentův první plně digitální počin.

Byla pořizována duplicitně. První záznam na pás, ten druhý se dubloval a ukládal do jakéhosi skladu. To proto, že pokud by se ten původní častým přehráváním určitých pasáží poškodil, byl tu záložní, navíc s maximální zvukovou kvalitou.

Rush 1981 live
© James Borneman
Quebecké studio umožnilo i další kouzla. Jedním z nich bylo experimentální použití zónového směrového mikrofonu snímajícího přímý zvuk bez nežádoucího dozvuku. Producent ho připevnil bubeníkovi na hruď. Výsledek byl ohromující. Takto zachycený záznam povýšil atmosféru nahrávky a činil ji čistější a zároveň hutnější. Tuto akci mimochodem zachycuje videoklip k "Vital Signs". Muzikanti byli takoví hračičkové a sound se jim natolik zalíbil, že (i kvůli poškození tohoto zařízení) natáčení neplánovaně prodloužili o celé tři týdny.

"Byla to krásná doba," říká o tehdejším tvoření kytarista Alex Lifeson

Jak už bylo u Rush zvykem, ve studiu testovali různé nástroje, aby svojí zvukovou povahou nejlépe zapadaly do jednotlivých kompozic. Například v úvodní "Tom Sawyer" poprvé Geddy použil baskytaru Fender Jazz Bass z roku 1972, která poskytovala údernější basy ve spodním rejstříku oproti jím používaným Rickenbackerem 4001. Práce na songu trvala den a půl a ony signifikantní party syntetizátoru byly údajně málem zapomenuty. Vznikaly právě při improvizaci Leeho s Peartem během zmíněných zvukových zkoušek.

Za zmínku stojí rovněž příběhy vzniku jednotlivých skladeb. Některé se rodily poměrně snadno, jiné naopak zakopávaly o banální denní situace. Tam, kde se zdá kytarové sólo složité, kytarista Lifeson popisuje: "Přišlo náhle, na sóla se nijak zvlášť nepřipravuji. Prostě to tak přijde, mnohdy možná během dvou až tří frekvencí." Což je příklad úvodního kusu.

Rush Moving
© James Borneman
I "Red Barchetta" šla v celku snadno a řídila se textem bubeníka Neila o prazvláštním propojení automobilismu s orwelovským tématem. Následující instrumentálka "YYZ", lehce se odkazující na "La Villa Strangiato" z předchozí řadovky, zaujme svojí úderností a zároveň krátkostí. YYZ je IATA identifikační kód letiště Toronto Pearson. Vzhledem k nefunkčnosti standardního letového naváděcího systému se používá v Morseově kódu. Když kapela při jednom z leteckých návratů domů onen rytmus zaslechla, zalíbil se jí natolik, že jej použila do uvedené písně. Ta v zhuštěné formě představuje technickou a hudební vyspělost jejích členů a především cit pro to napsat krátkou a údernou instrumentálku.

"-. -- / -. -- / --.., neskutečné! Tohle se nám podařilo zachytit a vzniklo z toho skvělé intro do naší skladby. Úžasný Geddyho nápad." Lifeson

Po smutku z lidského odcizení ("Limelight"), které sláva a pobyt na koncertních šňůrách přináší, přichází mírně koncepční "The Camera Eyes" s následující "Witch Hunt". Kompozice světlem a energií protkané. Dvojdílná píseň "The Camera Eyes" představuje rozdílnou živost New Yorku a Londýna, je z ní cítit puls a neuvěřitelný feeling. Propojení s následující "Witch Hunt" (ta je součástí cyklu "Fear", jenž se objevuje na následujících albech), jen celou složitou skladbu podtrhuje a dodává jí na síle.

Vznik její úvodní směsice hlasů a ruchů je pak spíše úsměvnou historkou. Členové skupiny se společně s dalšími techniky a lahví skotské vydali do ulic města, aby ony ambientní zvuky města natočili a podpořili svými hlasy. S přibývajícím časem a alkoholem ale vniklo to, co vzniklo, a nakonec to použili.

Samotná "Vital Signs" už působí jako odlehčení desky. Byť opakuje tentýž reggae prvek, ovlivněný samotnými novovlnnými The Police, který Geddy & spol. použili poprvé ve skladbě "The Spirit of Radio" na albu "Permanent Waves". Je již jen jakousi poslední barvičkou z paletky, kterou zbývalo onu kolekci došperkovat, a pokud k tomu přičteme nápaditý a významový obal přesouvajících se obrazů, na kterých je Johanka z Arku, psi hrající poker a již známé logo kapely - Starman -, dostáváme
Rush Moving Pictures kolekce 40 let
© Rush
skutečně výjimečné dílo.

To potvrdily i skvělé prodeje, které na sebe nenechaly dlouho čekat. Skupina dobývala jednu metou za druhou. Název čerstvé řadovky se objevoval všech možných anketách a stoupal výš a výš. Rush dosáhli svého maxima a byli přijati plnohodnotně do extraligy jak tvrdé výrazové muziky, tak mezi úspěšné progresivně laděné formace. Olymp byl dobyt. O významnosti "Moving Pictures" svědčí i výpravný boxset, který band vydává ke čtyřicátému výročí od vydání.

Byť mezi tituly "2112" a "Moving Pictures" zeje díra času, kapele se podařilo ji zacelit nejen skvělými songy, ale zároveň jejich kvalitu neustále zvyšovat. Samozřejmě existují posluchači, kteří budou upřednostňovat tu či onu desku, za poslech ovšem rozhodně stojí obě. Právem jsou v žebříčku alb, která byste měli slyšet. Záměrně neuvádím ono proklamované "než zemřete", neboť si myslím, že slyšet je jen jednou je zatraceně málo.

Detailní pohled do zákulisí vzniku desek "2112" a "Moving Pictures" nabízí další díl cyklu televize BBC Slavná alba, který odvysílala ČT art v pátek 22. dubna.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Fat White Family - Forgiveness Is Yours 8/10
Recenze: Fat White Family si vás na "Forgiveness Is Yours" získají žánrovou pestrostí a působivými tématy Angličtí Fat White Family přicházejí po pěti letech s novým albem "Forgiveness Is Yours". Čtvrtá řadovka této rockové partičky překypuje velmi působivými příběhy, které doprovází místy až experimentální tóny pohybující se... čtěte zde
Vydáno: 11.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Všechna alba Thirty Seconds To Mars od nejhoršího po nejlepší
Komentované diskografie: Všechna alba Thirty Seconds To Mars od nejhoršího po nejlepší Thirty Seconds To Mars se k nám znovu vracejí, a to 15. května do Sportovní haly Fortuna v Praze. Bratři Shannon a Jared Letové společně s doprovodnými hudebníky představí novou desku "It's the End..." i průlet svou historií.... čtěte zde
Vydáno: 10.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Komentované diskografie
Jaroslav Rudiš & U-Bahn - Gagarin Pop 8/10
Video: Jaroslav Rudiš & U-Bahn zvou v klipu "Gagarin Pop" na procházku opuštěným Berlínem Jakkoliv spisovatel Jaroslav Rudiš působí, co se hudební sféry týče, nejvýrazněji v Kafka Bandu, už před dvaadvaceti lety natočil pod hlavičkou formace U-Bahn trojici skladeb, které dotvářely svět jeho knižního debutu "Nebe pod... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2024 18:00 v sekci Audio / Video | Video
Tate McRae, charlieonafriday, Forum Karlín, Praha, 8.5.2024
Naživo: Tate McRae dovezla do Prahy bohužel jen pozlátko Dvacetiletá kanadská hvězda se v jedné ze svých písní ptá, co má druhá strana za problém. A podobně by se teď mohli ptát její příznivci, jaký že nadpis si to právě s povytaženým obočím přečetli. Nuže, milí fanoušci... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2024 13:30 v sekci Naživo
Pohled do českých hitparád - 18. týden 2023
Spletli si naši dramaturgové rok? Rádiím vládne Michael Schulte s hitem loňského léta Dvanáctkrát vítězná Dua Lipa s "Houdini" zase jednou v českém éteru našla přemožitele. Nepřeskočila ji však žádná aktuálnější novinka, ale přes rok starý singl "Waterfall", s nímž Michael Schulte a R3hab kralovali... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2024 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 12/2023 - od Depeche Mode přes Lanu Del Rey po Fall Out Boy (28.03.2023 17:30)
- Nové desky 15/2022 - od Jewel přes Nazareth po Swedish House Mafia (20.04.2022 11:00)
- Primus v rámci světového turné "A Tribute To Kings" zahrají poprvé v Praze (23.03.2022 19:56)
- Slavná alba: "2112" a "Moving Pictures": dva milníky tvorby skupiny Rush, které by vás neměly minout (první část) (22.01.2022 11:35)
- Zaprášenosti: Rush - Permanent Waves (23.04.2020 11:00)
- Zemřel Neil Peart, bubeník Rush (12.01.2020 17:30)
- Zaprášenosti: Rush - Hemispheres (27.12.2018 14:00)
- Video: Geddy Lee z Rush si zahrál "Roundabout" s Yes (08.05.2017 10:07)
- Nové desky pro 50. - 52. týden (20.12.2016 15:00)
- Nové desky pro 46. týden (21.11.2016 10:53)

ALBUM TÝDNE 19/2024

The Black Keys
Ohio Players

Celý život v garáži neprožijete. The Black Keys k úspěchu vynesla garážová vlna na přelomu milénia, postupně se ale od svého zašpiněného a divokého blues začali odchylovat. Tento žánrový fundament a lásku k minulosti můžeme cítit i z aktuálního alba "Ohio Players", zásadní inspirace ale tečou z jiných zdrojů.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 26.05.
Myles Smith (UK) (Rock Café, Praha)
Út 28.05.
Bruce Springsteen & The E Street Band (US) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber Prince The Prodigy Kabát Queen Adele Sia Rush Taylor Swift Bono Dua Lipa Beyoncé Mirai Imagine Dragons Lady Gaga Liam Gallagher Linkin Park AC/DC 2H+
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu