shop.musicserver.cz
Major Tom, Ziggy Stardust, Aladdin Sane. Proleťte se s námi půl stoletím s Davidem Bowiem

Major Tom, Ziggy Stardust, Aladdin Sane. Proleťte se s námi půl stoletím s Davidem Bowiem

Vydáno: 12.01.2016 15:35 v sekci Publicistika - Karolína Stránská | foto: Warner Chappell Music

"Jeho smrt je uměleckým dílem," nechal se slyšet Tony Visconti, producent a dlouholetý přítel Davida Bowieho. Závěr zpěvákova života se skutečně jeví jako drasticky načasovaná tečka uzavírající skoro sedmdesátileté hudební souvětí. Spolu s dalšími se i my chceme zpětně projít jeho hudebním labyrintem.

Rocková persona Davida Bowieho se rodí v pozdních letech šedesátých a okamžitě tříští hippie upřímnost a štědrost ironií a odstupem. Singl "Changes" hlásí příchod nové kultury, jež je na první pohled přesným opakem té předcházející.

David Bowie
© Alamy, 1971
Hudební svět ztratil génia oplývajícího neměřitelným talentem, který mu umožňoval neustále měnit a inovovat podobu nejen svou, ale také své hudby. Každé album představuje balíček, ve kterém fanoušek získává jak nový zvuk, tak novou image, která do puntíku ladí právě s novým směrem hudby, kterým se David Bowie rozhodl vydat. Od Majora Toma v roce 1969 po Ziggyho Stardusta, extravagantního rockera, bořil anglický multiinstrumentalista genderové stereotypy v době, kdy si je lidé ještě nestačili, či nechtěli, připouštět. Nebýt Bowieho, Nine Inch Nails by v devadesátých letech pravděpodobně nenahráli klasiku v podobě "Closer", stejně jako by se Prince sebejistě nechopil své androgynní vizáže rockera.

Přemítání o slávě se v průřezu jeho mnohažánrovou tvorbou mísí s myšlenkami na smrt a módu, vše vedoucí ke vzniku jedněch z nejvlivnějších a nejprodávanějších desek, které se rozpínají po polích funku, elektroniky, kabaretu, jazzu a mnohých dalších.

David Bowie
© facebook interpreta
Když v roce 2002 hovořil David s Terry Grossem, do kin se právě znovu dostával film "Ziggy Stardust And The Spiders From Mars". Příběh postavy, která, kromě jiných charakterů, sehrála po vizuální i psychologické stránce nemalou roli ve zpěvákově kariéře. Příběh postavy, která vznikla ze znechucení nad džínami a hippíky sedmdesátých let. Na první pohled postmodernistická kreace v sobě ukrývá především hlubokou ironii. Jak sám David Bowie uvádí, v případě jeho alter ega se nejedná o pseudopokusy o postmodernistické vydechnutí ani o argument sexuality. Zrození Ziggyho je zároveň zrozením myšlenky, že rock může být neustále obnovován a právě z procesu recyklace může vzejít čistá forma hudby bez všeho takzvaného harampádí, jež rock obvykle doprovází. Zda je součástí formy i flamboyantní vzhled, je osobní volbou každého jedince. Proč přídomek Stardust?

The Legendary Stardust Cowboy, umělec, jehož kazetu Davidovi podstrčili v nahrávací společnosti Mercury se slovy "Máš rád divný věci, že? Tak tohle si poslechni," ho svým nezaměnitelným, apokalyptickým zvukem okouzlil natolik, že si půjčil jedno z jeho jmen. Po letech našel na internetu jeho webovou stránku, kde se zmíněný alternativní umělec durdil, že ten onen britský zpěvák mu ukradl jméno a dluží mu píseň.

"Nesnáším svůj zpěv, ale někdo to dělat musí. Baví mě interpretace a přednes písní a především jejich psaní. Dal bych cokoliv za to, kdybych mohl nalézt někoho, kdo by to za mě odzpíval."

I přes svou nechuť k živému vystupování a zpěvu obecně stihl za svůj život pracovat na více než dvaceti pěti deskách. Z hudební sféry už nikdy nevymizí album "Space Oddity", psychedelická folková změť, kterou prorůstají chytlavé popové melodie "Janine", třepotající se flétny vzdušné balady "An Occasional Dream" a samozřejmě nářky ztraceného Majora Toma, zmítajícího se nekonečností vesmíru na pozadí dramatických Bowieho vokálů a ozvěnovitého orchestru v singlu "Space Oddity".

David Bowie
© Shutterstock
Už v roce 1972 se příznivci androgenního vyhraněného glam rocku dočkali futuristické nálože v podobě rusovlasého Ziggyho Stardusta. "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars" se svým titulem téměř nevešlo na obaly nosičů, ale místo si rozhodně našlo v žebříčcích. A co se povědomí veřejnosti týče, bylo pro Bowieho jedním z klíčových. Nemluvme ale o tom, jak moc bylo album známé. Zmiňme hnací rockový motor a osobitý, vtipný text singlu "Suffragette City". Přitvrďme v "Moonage Daydream" s brilantní kytarou Micka Ronsona a mimozemskou atmosférou. Skladba "Starman" bude několik měsíců a možná i let přemílána jak pro svou baladičnost a dramatičnost, tak v kontextu přezdívky, skrze niž se mnozí s Davidem Bowiem v uplynulých dnech loučili. Z prvoplánové spojitosti mezi nebem, zemí, vesmírem a Starmanem se jen těžko vymaňuje.

Mnohými opomíjený "Aladdin Sane" zatahuje oponu glam rockového období. Představuje také poslední významný počin, který vzešel ze spolupráce s Ronsonem, jehož vyhraněná kytara sehrála obrovskou úlohu právě v éře glamu. Ronson odchází za zvuku manicko-rytmické skladby "Panic In Detroit" a vysoké grunge oktávy "Cracked Actor". Album vzniklo během Ziggyho turné po USA a i přes určitou nejednotnost a absenci Ziggyho velikánství nenalézáme na seznamu skladeb vycpávky.

David Bowie
© Getty Images
S albem "Young Americans" nás Bowie provází svým obdobím plastického soulu. Ačkoliv se v myslích mnohých nebude nikdy řadit mezi okruh nejsoulovějších umělců, odepřít mu nelze chytlavost funky hitu "Fame", na kterém se podílel John Lennon.

"Heroes" je psán rukopisem svého předchůdce "Low", vychází z produkce Tonyho Viscontiho a je třeba se s ním sžít. I přesto je uchopitelnější než jeho předchůdce. Album svou strukturou nastolilo harmonii vokálních a instrumentálních skladeb a svým titulem jistou snovost, které je ultimátně dosaženo ve skladbě stejného jména. Verš "We could be heroes, just for one day" pouze dodatečně umocňuje Bowieho náhled na svět a důraz na individualitu a pestrost pozemského i mimozemského života. Romantický, nadčasový, hrdinský a majestátní: jen střípek z mozaiky přídavných jmen, která se ve spojitostí s tímto singlem skloňují.

Nehledě na nevoli, kterou způsobila komerčnost alba "Let’s Dance", docílil galaktický chameleon multižánrové směsi, jejímž výstupem jsou tří hity. U "Let’s Dance" mnozí spíše pohupují hlavou a podupávají, než aby se svíjeli v tanečních kreacích. To však neubírá singlu na extrémní popovosti a zpěvných vokálech.

David Bowie - Heathen
© facebook interpreta
Na desce "Heathen" se znovu setkává s Tonym Viscontim. O vzniku v pořadí dvacátého druhého alba uvažoval dlouho, ale hlavou se mu hnaly obavy z vlastního vykrádání, ze znovuvytvoření něčeho, čeho už s Tonym dosáhl. V lednu roku 2001 začal psát singly, které se jevily ideální právě pro spolupráci, která měla šanci znovu se rozvinout mezi ním a Viscontim. Jak zmínil v rozhovoru, jedná se o záležitost, jež se velice snadno přenese na pódia, a ačkoliv neměl v přílišné lásce živé vystupování, právě s tímto albem byl připraven "vystřelit z kecek" každého, kdo byl ochotný naslouchat. Mnoha skladbám dominuje kombinace vyfabrikovaných zvuků, jež byly nahrány do nástrojů a Bowie je nechtěl pozměňovat. Od časného rána si tedy ve studiu pohrával a vymýšlel kombinace právě těchto zvuků spolu se strunami. Album se stalo nejlépe umístěným počinem od dob "Tonight".

Jeho písně, jakkoliv nadčasové, byly a jsou pouhými pouličními světly, jež ozařují přechody z postavy do postavy a z projektu do projektu. Jen málo umělců dosáhlo takové kulturní zvědavosti, neboť Bowie se skutečně zajímal téměř o vše. V dobách, kdy byla hudební videa jednou velkou zrnitou roztřesenou neznámou, přichází se sužujícím klipem k singlu "Ashes To Ashes", prvním velkorozpočtovým úkazem hudební scény osmdesátých let. Psal. Maloval. Zpíval. Nepřestával.

Kuriozit obestíralo umělcův život nepřeberné množství. Pozastavme se u reklamy na minerální vodu Vittel ze začátku milénia. Obletěla svět, neboť svou roztomilou sci-fi domáckostí jako by téměř potlačila nestoudnou komerčnost své povahy. Bowieho osobnostní rozdvojenost se zde mnohonásobí, a tak minerální vodu a nové album "Reality" propagují v ložnici Ziggy Stardust, v koupelně Thomas Jerome Newton, Aladdin Sane u příček lemujících schodiště, Diamond Dog na podlaze a mnozí další. Valné většině dvojníků vdechl život David Brighton, imitátor zpěváka.

Mnohým režisérům začalo docházet, že právě Bowieho mimozemské éteričnosti je třeba nechat vyniknout na filmových plátnech. Pokud by se o jeho hudební tvorbě daly psát rozvětvené romány, jeho filmové role by vydaly alespoň na krátkou, avšak pozoruhodnou novelu. Na planetě "Muže, který spadl na Zemi" trpí žízní umírající žena a děti. Návštěvník z jiné planety se však velmi rychle vrhá do víru sexu, alkoholu a drog, což v posledním případě není daleko od pravdy. Sám jeho představitel totiž v rozhovorech uznal, že natáčel v kokainovém oparu. Film je doprovázen stejně melancholickou atmosférou, která prorůstá jeho hudební tvorbu.

Nad zástupem rolí a roliček se tyčí postava pansexuálního, všemilujícího krále Goblinů, který okouzluje a zároveň děsí dospívající dívenku zmítající se ve svých sexuálních fantaziích. Ani to není v případě mnoha fanynek daleko od pravdy. "Labyrint" byl ale především výjimečnou šancí skloubit nejen herecké, ale i kompoziční schopnosti mistra převleku ve fantazii, která opatrně poletuje mezi nevinným dětstvím a dospívající vášní. Bestiální vášně jsme se dočkali i v hororovém dramatu "Hlad", kde se krvežíznivý upír velice rychle mění ze symbolu sexuální fantazie v symbol smrti a úhynu.

David Bowie
© David Bowie a Mick Ronson, Rex Features
Tvůrci povolali Bowieho vždy, když zatoužili po někom ze zcela jiné sféry lidskosti. Někdy jeho odstup zdůraznili, někdy s ním bojovali. Dějové linie postav zpěváka jsou však téměř bez výjimky svědectvím chladných outsiderů, v jejichž těle bije vřelé srdce.

Díky této univerzálnosti ho mnozí považovali za úkaz z jiné planety, čehož dosyta využil především co se vizuální stránky týče. Ačkoliv působil mimozemsky, jeho motivy zůstávají konstantně lidské. A tak pro teenagery, kterým se do každodenního života úlisně vkrádá odcizení, hrajeme dnes "Life On Mars?". Pro všechny ostatní, co žijí v úzkosti z nevědomí, které s sebou nese budoucnost a koncept světa, nám tu Bowie zanechal spolu s Mercurym "Under Pressure". Ať už jste zažili singl "Heroes" v éterech rádií, či jste se narodili do doby digitalizované a o proslaveném hitu jste nejprve věděli jen z doslechu a komerčních filmů, refrén skladby jako by ve všem nastolil skvoucí jasnost.

David Bowie
© facebook interpreta
Těžko přehlédnutelná jasnost, se kterou hudebník přednesl svou poslední desku na zlatém, nemocničním podnosu, dává mnohým podnět spekulovat o konci umělcova života. K singlu "Blackstar" stihl David Bowie natočit surreální krátký film, ve kterém se převtělil do role slepého proroka, který se ocitá v blízkosti aktu ukřižování. Ze sugestivního verše "Look up here, I’m in heaven," skladby "Lazarus" mrazí. Album "Blackstar" však i skrze svou nablýskanou současnost působí jako záblesk ze sedmdesátých let. Panuje na něm nihilistická, znervózňující nálada, jež táhne posluchače na počátek Bowieho produkce, ze které vzešla "Berlínská trilogie". Nejproduktivnější období zpěváka nebylo, koneckonců, orámováno optimismem, ale strachem. Smrtelnost se nad albem vznáší ve formě šedého mraku s ingrediencemi z kuchyně Kendricka Lamara. Tímto jazykem za sebe nechává Bowie promlouvat desku "Blackstar".

Po osmnáctiměsíčním boji podléhá rodák z Brixtonu rakovině. Co však karcinogenní buňky zabít nestihly, je neskonalý vděk a náklonnost, s nimiž se se Ziggym, Diamond Dogem, goblinem, Majorem Tomem, Aladdinem Sanem a Davidem Bowiem loučí jeho dlouholetí přátelé, kolegové a fanoušci po celém světě. Mnohým zpětně dochází, že se s nimi skrze nenápadné narážky v korespondenci potichu loučil. Mnozí jsou ponechání v šoku a beze slov, jak už to měl David Bowie často ve zvyku. Řada z nich však neopomíná zmínit humor a smích, které provázely jak jeho každodenní život, tak autorský proces.

Ricky Gervais v rozhovoru v roce 2005:

David Bowie
© Rex Features
"Šel jsem na jeho koncert. Byl to vždy můj idol. Po představení mě odchytne Greg Dyke a říká, ať jdu s ním za Bowiem. Tak jdu za Bowiem a najednou se ozve 'Hej, Salmane, pojď s námi!' a Salman Rushdie se k nám přidá. Tak si to kráčíme. Já, moje přítelkyně, Salman Rushdie a Greg Dyke. Nechápeš. Myslím si, že nevěděl, kdo jsem, dokud mu následně někdo nedal moje DVD. Obdržel jsem od Bowieho mail. On je jako FBI, někde si zjistil moji mailovou adresu a píše mi: 'Viděl jsem. Smál jsem se. Co teď?' Stali se z nás přátelé. K jeho osmapadesátým narozeninám jsem mu napsal: 'Všechno nejlepší. 58? To už je načase, aby sis našel pořádnou práci. Ricky Gervais, 42, komik.' A on mi odepsal: 'Já pořádnou práci mám. David Bowie, 58, rockový bůh."


NÁZORY
  • .. (jarecek, 12.01.2016 16:25) Reagovat

    tl;dr

  • Bowie byl výborný také v 90. létech (Mike, 12.01.2016 19:43) Reagovat

    Bowie byl výborný také v 90. létech. V článku není nikde ani zmínka o albech Outside, Earthling a jiných.

  • Bowie byl výborný také v 90. létech (Mike, 12.01.2016 19:44) Reagovat

    Bowie byl výborný také v 90. létech. V článku není nikde ani zmínka o albech Outside, Earthling a jiných.

  • A miesto v texte sa nenašlo ani ... (bulsara, 12.01.2016 22:12) Reagovat

    pre tvrdý surový (hard)rock .... ála Bowie? Tak snáď jedine debut Tin Machine .... A navrch krásne drsné balady Amazing, Prisoner Of Love .... tamtiež ...


    httpswww.youtube.com/watch?v=3WSP-lp8Xbo

    • Re: A miesto v texte sa nenašlo ani ... (Petr, 13.01.2016 17:48) Reagovat

      Tin Machine mu bohužel nevyšli.Kritika to taky ráda neměla.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Všechna alba Thirty Seconds To Mars od nejhoršího po nejlepší
Komentované diskografie: Všechna alba Thirty Seconds To Mars od nejhoršího po nejlepší Thirty Seconds To Mars se k nám znovu vracejí, a to 15. května do Sportovní haly Fortuna v Praze. Bratři Shannon a Jared Letové společně s doprovodnými hudebníky představí novou desku "It's the End..." i průlet svou historií.... čtěte zde
Vydáno: 10.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Komentované diskografie
Jaroslav Rudiš & U-Bahn - Gagarin Pop 8/10
Video: Jaroslav Rudiš & U-Bahn zvou v klipu "Gagarin Pop" na procházku opuštěným Berlínem Jakkoliv spisovatel Jaroslav Rudiš působí, co se hudební sféry týče, nejvýrazněji v Kafka Bandu, už před dvaadvaceti lety natočil pod hlavičkou formace U-Bahn trojici skladeb, které dotvářely svět jeho knižního debutu "Nebe pod... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2024 18:00 v sekci Audio / Video | Video
Tate McRae, charlieonafriday, Forum Karlín, Praha, 8.5.2024
Naživo: Tate McRae dovezla do Prahy bohužel jen pozlátko Dvacetiletá kanadská hvězda se v jedné ze svých písní ptá, co má druhá strana za problém. A podobně by se teď mohli ptát její příznivci, jaký že nadpis si to právě s povytaženým obočím přečetli. Nuže, milí fanoušci... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2024 13:30 v sekci Naživo
Pohled do českých hitparád - 18. týden 2023
Spletli si naši dramaturgové rok? Rádiím vládne Michael Schulte s hitem loňského léta Dvanáctkrát vítězná Dua Lipa s "Houdini" zase jednou v českém éteru našla přemožitele. Nepřeskočila ji však žádná aktuálnější novinka, ale přes rok starý singl "Waterfall", s nímž Michael Schulte a R3hab kralovali... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2024 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
Nové desky 18/2024 - od Sii přes Duu Lipu po Willow
Nové desky 18/2024 - od Sii přes Duu Lipu po Willow Hudebním novinkám tohoto týdne kralují ženy v čele se Siou, Duou Lipou a Willow Smith. Tuto trojici navíc doplňují ještě Kacy Hill či Tenille Arts. Dámskou úderku vyvažují jazzman Kamasi Washington, indierockoví Better Than Ezra,... čtěte zde
Vydáno: 08.05.2024 13:00 v sekci Novinky | Nové desky
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Trent Reznor: "Streamovací služby jsou pro umělce smrtelnou ránou" (13.04.2024 14:38)
- Desce "The Downward Spiral" je 30 let. "Pořád mi láme srdce," dojímá se Trent Reznor (18.03.2024 11:03)
- Audio: Beyoncé vypustila remix songu "America Has A Problem". Přizvala na něj rappera Kendricka Lamara (26.05.2023 10:38)
- Zaprášenosti: Na desce "Aladdin Sane" se David Bowie loučí se Ziggym Stardustem, na následující "Pin Ups" je jen Davidem (30.04.2023 08:00)
- Nové desky 15/2023 - od Metallicy přes Katapult po Feist (19.04.2023 08:00)
- Beyoncé ani napočtvrté Grammy za album roku nevyhrála, připsala si však historický rekord (06.02.2023 22:21)
- Rokenrolová síň slávy (opět) pozměnila svou definici toho, co znamená rock (01.02.2023 15:59)
- Publicistika: Několik videoklipů z roku 2022, které by vám neměly uniknout (30.01.2023 15:15)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2022 podle musicserveru (40-31) (24.01.2023 08:00)
- Audio: Spoon předělali Bowieho "I Can't Give Everything Away" do podoby křehké klavírní skladby (10.01.2023 16:39)

ALBUM TÝDNE 19/2024

The Black Keys
Ohio Players

Celý život v garáži neprožijete. The Black Keys k úspěchu vynesla garážová vlna na přelomu milénia, postupně se ale od svého zašpiněného a divokého blues začali odchylovat. Tento žánrový fundament a lásku k minulosti můžeme cítit i z aktuálního alba "Ohio Players", zásadní inspirace ale tečou z jiných zdrojů.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 26.05.
Myles Smith (UK) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber Vladimír Mišík The Prodigy Prince Kabát Queen Adele Sia Taylor Swift Rush Bono Dua Lipa Beyoncé Mirai Liam Gallagher Imagine Dragons Lady Gaga Linkin Park AC/DC 2H+
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu