© musicserver.cz
Krátce po masakru v Columbine vyšlo najevo, že oba pachatelé vzhlíželi více než k oblíbenému metalistovi právě k Hitlerovi, mimo to se často scházeli se členy gangu Trenchcoat Mafia a už v minulosti měli pletky se zákonem. Mansonovi ale tyto polehčující skutečnosti nijak nepomohly - byl nejvíc na ráně, a tak je musel snášet. Média se na něj sesypala s hloupými otázkami, veřejnost s hloupými nařčeními a z mocných míst zněla ukvapená, hloupá rozhodnutí. Starosta Wellington Webb, jenž krátce po události v Columbine zakázal Mansonův koncert v sousedním Red Rock Amphitheatre, byl jen jedním případem z mnoha. "Prezident hází bomby po celým světě, ale ten zlej jsem já, protože zpívám rock'n'rollový písničky," postěžoval si Manson Michaelu Mooreovi v lehce manipulativním dokumentu "Bowling For Columbine". Autor snímku rozvíjel myšlenku o škodlivém Bushovi a zdaleka ne scestně poukázal, že v Americe je příliš snadné opatřit si střelnou zbraň. Mansonově pověsti neprospěla ani vražda čtrnáctileté Jodi Jones, jejíž tělo bylo nalezeno 30. června 2003 v parku skotského Dalkeithu. Policie z brutálního činu obvinila stejně starého Lukea Mitchella. Zpěvákovo jméno přišlo na přetřes, když vyšetřovatelé případu přišli s možným motivem mladého pachatele - byl Mansonův vášnivý fanoušek a mohl jednat dle příkladu svého idola. Indicií dostal soud několik. Mimo jiné DVD "The Golden Age Of Grotesque" obsahující scénu zápasících maskovaných dívek, z nichž jedna je svlečená; svlečena byla i Jodi Jones. Nebo Mansonovy malby, na nichž zachytil vraždu herečky Elizabeth Short z roku 1947; dle patologa Anthonyho Busutilla byla zranění na těle Jodi Jones přibližně na stejných místech a stejného typu jako ta u Short. Edinburgský soudce Nimmo Smith při rozsudku přímo řekl, že Mitchellova posedlost Mansonem mohla v motivaci k činu sehrát jistou roli. Mimochodem, o případu Jodi Jones zpívají The Killers ve skladbě "Where Is She?".
© Rolling Stone
Fanouškem The Beatles se Charles Manson stal v letech 1963-64 během několikátého pobytu za mřížemi. Když se ve vrcholící etapě sezóny hippies dočkal svobody, rozhodl se postavit do čela sekty The Family. Stále více přitom věřil, že Brouci k němu prostřednictvím svých textů promlouvají a podporují jeho filozofii. Ta se na základě poslechu nahrávky "The White Album" obrátila v roce 1969 ve vizi o zániku západní civilizace, kterému bude předcházet apokalyptická válka mezi černou a bílou rasou, z níž vzejdou vítězně lidé černé barvy, kteří ovládnou svět a za padesát let svoji vládu předají do rukou mesiáše Mansona. Tuto teorii nazval podle jedné z písní dvojalba - Helter Skelter. Spojení přitom chápal jako označení pro peklo (ve skutečnosti je těmito slovy označován tobogán). "The White Album" se pro jeho sektu stalo zhudebněnou biblí. "Už bílá barva obalu v sobě nesla 'prorockou sílu'. Každé ze třiceti skladeb přikládal 'Čaroděj' skrytý význam, kterému rozuměl pouze on, jako vyvolený," píše Jan B. Břečka pro server Brouci.com. Jako příklad uvádí skladbu "Revolution No. 9", kterou Manson dal do souvislosti s 9. kapitolou "Knihy zjevení", kde se hovoří o čtyřech andělech rozsévajících smrt: "Těmi byli podle Mansona členové Beatles. Se sluchátky na uších pak po nesčetném poslechu Johnovy zvukové koláže zaslechl povel 'rise', oznamující černochům, že je čas k boji - ve skutečnosti je v nahrávce použitý Lennonův výkřik 'right' z původní verze 'Revolution No. 1'." Výzvami k ukončení nadvlády bílé rasy byly pro Charlese i písně "Blackbird" nebo "Rocky Racoon", "Happiness Is A Warm Gun" si vyložil jako pokyn k ozbrojování, "Honey Pie" obsahující spojení "across the Atlantic" zase jako pozvánku k návštěvě. Při poslechu "Helter Skelter", jíž pojal za svoji hymnu, pak údajně zaslechl, jak mu Beatles našeptávají, aby jim zavolal do Londýna. Podle vyšetřování se o to skutečně několikrát pokusil - volal do jejich vlastní gramofirmy Apple.
© FortuneCity
Hudební historii poznamenala řada dalších pachatelů, kteří se obhajovali tím, že za všechno může muzika. Třeba devětadvacetiletý Ronald Pituch, který v říjnu 2002 zabil svoji matku devítikilovou činkou a vážně pobodal jedenáctiletého chlapce. Při soudním výslechu vypověděl, že v obou případech jednal dle písně "Ronnie" od Metalliky . Ta vypráví o tichém městečku, v němž se léta nic nedělo, dokud Ronnie nevzal pistoli a nezačal střílet na děti. Vrah v té době trpěl paranoidní schizofrenií, v době činu však podle expertů jednal při plném vědomí. Holt ne vždy má umělec důvod být rád za každý nový smysl, který jeho písni někdo přisoudí... Své o tom ví i Eminem, nepříjemnou roli si vyzkoušel hned dvakrát v poměrně krátké době. Poprvé v souvislosti se sebevraždou své teprve třináctileté fanynky Kayleigh Davies 20. prosince 2000. Fakt, že se oběsila v tak nízkém věku a ještě před svátky oslavujícími zrození, byl už sám o sobě výživným tématem pro média. Když se pak novináři sesypali na pozůstalé, dostali z otce Kaylieh tvárnou informaci: dívka údajně žila představou milostného poměru s blonďatým rapperem a při poslechu jeho tracků si do deníčku kreslila oběšence. Senzace byla na světě - Eminem navedl dítě k sebevraždě. Že starý Davies souvislost vyřkl pouze jako domněnku, že akt sebevraždy Kaylieh přímo fascinoval a že život si vzala jen pár hodin poté, co ji ze školy poslali domů kvůli opilosti, byly informace zřejmě druhořadé.
© Rolling Stone
Ještě jednou se vraťme do roku 1969. Psal se 6. prosinec, na den přesně čtyři měsíce od legendárního Woodstocku, když na závodní dráze v Altamont proběhl festival, který měl - alespoň dle přání spolupořadatele Micka Jaggera - na superúspěšnou akci lásky navázat. Dokonce zde po jejím vzoru pořádek neudržovala policie ani profesionální ochranka, ale svobodomyslní zástupci lidu - motorkářský gang Hell's Angels. A právě jeho angažmá se ukázalo být osudovou chybou, jež způsobila to, co dnes pamětníci označují jako počátek konce láskyplného snění šedesátých let. Pod vlivem alkoholu a drog se Pekelní andělé u návštěvníků jali domáhat klidu za pomoci železných tyčí a podrážděných psů, později i v sedlech svých motocyklů; jejich sílu prý později pocítil i Jaggerův bodyguard. Když pak navzdory problémové situaci nastoupili hlavní hvězdy Rolling Stones, v publiku došlo k nejhoršímu: nekompetentní ochranka vytáhla nože a za zvuků písně "Under My Thumb" (nepravdivá legenda praví, že to bylo při "Sympathy For The Devil") ubodala osmnáctiletého černocha Meredith Huntera. Dle pozdější výpovědi chlapců z Hell's Angels držel nebožtík v ruce pistoli. Rolling Stones, jež tato tragédie postihla jen půl roku po utonutí kytaristy Briana Jonese, o události později napsali a nahráli slavnou píseň "Gimme Shelter" (stejně se jmenoval i známý dokument).
© Pressefotografforbundet
Když se s rockery bavíte o tématu smrti během koncertu, můžete dostat i překvapivě pozitivní odpovědi - mnozí totiž řeknou, byť s jistou nadsázkou, že by rádi umřeli na pódiu. Zní to hezky, ale těžko si pod tím představit způsob, jakým se to podařilo Darrellu "Dimebag" Abbottovi 8. prosince 2004. Bývalého kytaristu metalové Pantery v klubu Alrosa Villa v Columbusu. Podle svědků vrah jen pár okamžiků po začátku koncertu přeskočil plot ochranky a pronásledován jejími členy vtrhl na pódium. Během pětiminutového rozsévání kulek, jež měly patrně patřit i dalším členům skupiny, vzal život bedňákovi klubu, bodyguardovi kapely a jednomu fanouškovi; lehce zranil technika a další návštěvníky, těžce tour managera. Jeho jednání ukončila až služební zbraň přivolaného policisty. Gale byl podobný případ jako David Mark Chapman, který o čtyřiadvacet let (na den přesně) dříve zastřelil Johna Lennona. Gale svoji oběť nejprve obdivoval tak silně, že se s ní v podstatě identifikoval, a když pak získal pocit zrady (rozpad Pantery, teorie, že mu bratři Abbottové ukradli texty), rozhodl se pro pomstu. Co bylo motivem pro Chapmana, se dodnes přesně neví; i zde mohl být důvodem rozpad The Beatles. On sám tvrdí, že pouze poslouchal hlasy ve své hlavě, které ho k činu naváděly. Americký publicista David Pryke v knize "Dvě duše, které spolu tančily" argumentuje možností, že ve své posedlosti se inspiroval slavnou knihou "Kdo chytá v žitě" J.D. Salingera, kterou měl při střelbě u sebe. Více než s Lennonem se prý identifikoval s dětským hrdinou Holdenem Caulfieldem, s jeho osudem a pohledem na svět. Nejbláznivější teorie zase tvrdí, že ho zaplatila Yoko Ono, nebo že byl nájemným vrahem samotného Lennona, jenž mu dal za úkol zabít Paula McCartneyho, který ovšem Lennonovu nabídku přeplatil.
© RTV Slovenija
Nakolik je tedy hudba schopná způsobit smrtelné či jinak vážné neštěstí? Pokud necháme stranou ultrapravicové kapely velící k prolévání krve etnicky nevhodných spoluobčanů či jiné podobné extrémy, můžeme prohlásit, že hudba jako vražedná zbraň je spíše hromosvodem, než životy ničícím bleskem. O opaku se veřejnost pokusili přesvědčit britští vědci: přišli se "zjištěním", že takřka polovina mladých posluchačů gotic-rockové hudby si sáhla na život. Zda je vysoké procento sebepoškozování a sebevražd mezi goths důsledkem konzumace pochmurných písní s depresivními texty, nebo je to spíše dáno tím, že hudba přitahuje problémové, labilní jedince, už ale nedodali. Stejně jako nikdo nespočítal, kolik labilních jedinců bylo v publiku, které tleskalo Ozzymu Osbourneovi za jeho dnes už legendární popravu nebohého netopýra. Upřímně - tahle zřejmě nejkomičtější hudební smrt všech dob se nám nehodila nikam do článku, tak ji uvádíme aspoň závěrem...