Nemocná Madison Beer byla v Praze okouzlující, slyšet ji ale příliš nebylo

11.03.2024 12:43 - Jan Trávníček | foto: Fource PR

Když se vám tu a tam poštěstí, že jdete na koncert v den svých narozenin, logicky si přejete, aby se večer vydařil co možná nejlépe. Vždyť kdo by chtěl slavit nějakým opruzem! Americká popová zpěvačka Madison Beer jím rozhodně nebyla, zda si na ni ale člověk vzpomene i za rok, toť otázka.

Live: Madison Beer

support: Jillian Rossi, Jann
místo: SaSaZu, Praha
datum: 11. března 2024
setlist: Act 1: Home To Another One, Good In Goodbye, Sweet Relief, Showed Me (How I Fell In Love With You), 17, I Wonder, Silence Between Songs, Dear Society, Nothing Matters But You / Act 2: Envy The Leaves, Tyler Durden, Homesick, Selfish, At Your Worst, Ryder, Reckless / Act 3: Make You Mine, Boyshit, Baby, Heartless (jen outro), Follow The White Rabbit, Spinnin', King Of Everything
Fotografie z vystoupení nemáme, management zpěvačky oficiální focení médiím nepovolil.

Madison Beer je taková rychlejší Lana Del Rey. Nebo pomalejší Ariana Grande. Nebo americká verze Elizabeth Kopecké, jen s reálnou hudební kariérou. Nebo všechno dohromady. Tolik k novinářským zkratkám popisujícím, co je zpěvačka zač, čtenářům, kteří o její existenci dosud neměli ponětí. V každém případě je to ale stále relativně čerstvé jméno na retropopové scéně, které vystřelilo nahoru i díky aktivitě a virálnímu úspěchu jejích písniček na TikToku.

Také je to slečna, jejíž půvaby jsou v každém videoklipu, který zatím natočila, velmi výrazně akcentovány. Což je prostě fakt, jen se na ně všechny podívejte. Ostatně jako modelka se na obálce časopisu objevila dcera realitního agenta a interiérové designérky už coby čtyřletá. Má ale kromě hezké tvářičky co nabídnout i hudebně?

Prvně je potřeba říct, že to s ní není tak jednoduché. TikTok jí sice pomohl zejména v posledních měsících, ale bez všech klíčových událostí, které její kariéru pomohly budovat v předchozích letech, by se tak daleko určitě nedostala.

První výraznější upozornění na její talent přišlo před jedenácti lety, když video její coververze "At Last" sdílel Justin Bieber a krátce nato s ní podepsal smlouvu jeho tehdejší manažer Scooter Braun. Začínající zpěvačce, která byla v šesti letech sexuálně zneužívaná členem své rodiny, se tak změnil život.

Krátce nato přišly další přelomové nabídky - v roce 2013 nazpívala titulní píseň k tehdy enormně populárnímu seriálu "Monster High", o pět let později si ji David Guetta vybral jako vokalistku do písně "Blame It On Love" a další rozšíření fanouškovské základny přišlo ve stejném roce s namluvením postavy zpěvačky z virtuální skupiny K/DA z univerza videoherního megahitu "League Of Legends".

A co si budeme povídat, pomohl i bulvár, který si pochutnal na jejím randění s Brooklynem Beckhamem, přihlášení se k bisexuální orientaci nebo zjištění, že trpí post-traumatickou stresovou poruchou, kterou jí patrně způsobilo jak zmiňované zneužívání, tak skutečnost, že v patnácti letech unikly na internet její nahé fotky a rodačka ze státu New York se patrně i kvůli tomu už dvakrát pokusila o sebevraždu.

Ještě než jí ale obrovským jásotem přivítalo solidně zaplněné SaSaZu, představila se před ní v lehce odlišných časech, než jaké avizovala facebooková událost, dvojice předskokanů. Jan Razmanowski, který vystupuje pod přezdívkou Jann, je polský objev, jehož si můžete představit jako mladší verzi Troye Sivana. Z mála ale dokázal vytěžit hodně. S bubeníkem, kytaristou a halfplaybackem po svém boku na jevišti předváděl teatrální gesta a často přecházel do falzetu, který zněl místy až žensky - nejednou jste si u toho mohli vzpomenout na Jakea Shearse v dobách největší slávy Scissor Sisters. Na poměry předskokanů na obdobně velkých koncertech šlo o velmi solidní výkon, talent je nezpochybnitelný. Teď už jen složit nosnější písničky.

Stejnou pódiovou výbavu sdílela i hlavní hvězda, v jejím případě se ale dvojice spoluhráčů schovala po stranách a zůstala skoro neviditelná - protože tak se to teď v popu bohužel dělá. Hudebníci doprovázející Zaru Larsson, Taylor Swift nebo Beyoncé by mohli vyprávět. Alespoň tam ale nějaké muzikanty měla - ani to už bohužel není v dnešní době samozřejmost. Samotné pódium se schodištěm tedy zůstalo zcela v její gesci, za ním už byla jen projekční plocha, která většinu času promítala buď přímo její videoklipy nebo různé záběry na Zemi či Měsíc. Tedy poměrně líná dramaturgie.

Samotná zpěvačka vystoupila před publikum čítající nejčastěji zhruba dvacetileté fanynky ve 21:20 celá v černém, její outfit složený z topu, kraťásků a punčoch odhaloval především ruce, stehna a záda. A už od začátku bylo zřejmé, že její hlas moc často neuslyšíme a na ni samotnou příliš neuvidíme. Fanoušci každou chvíli tasili mobily a vzhledem k prostoru, v němž se koncert odehrával, jste na ni, i coby bezmála dvoumetrový člověk, viděli nejčastěji, jen když zamířila na platformu nad schodištěm. Samotné pódium je totiž v SaSaZu příliš nízko a s telefony nad hlavami diváků byl vizuální dojem o poznání horší.

Příliš slyšet hlavní hvězdu nebylo ze dvou důvodů. Jednak fanoušci pištěli a jásali prakticky nonstop, za interpretku zpívali všechny texty jako jeden a mnohokrát přehlušili cokoliv, co se linulo z pódia, podobně jako to dělávají například příznivci libovolného člena One Direction na jejich vystoupeních. Zároveň bylo znát, že halfplayback plný backvokálů hraje naplno a Madison Beer do něj spíše přizvukuje. Ostatně není to zrovna zpěvačka s nejširším vokálním rejstříkem, v tomto směru na svůj vzor v podobě Ariany Grande kouká z uctivé vzdálenosti. Navíc moc nepomohlo, když třeba v "Make You Mine" na zpěv takřka úplně rezignovala a nechala halfplayback, ať to zazpívá za ni.

Madison koncert sice rozdělila na tři části, ovšem v praxi bylo takové dělení úplně zbytečné. Nejenže se na jednotlivé kusy nepřevlékala, jako se to obvykle dělává, ale celkově se od sebe tyto části odlišovaly v podstatě jen tím, že zatímco v první a třetí se snažila i lehce tancovat, v té druhé spíše posedávala na schodech a zpívala balady. Mezi nimi zazněla třeba i "Envy The Leaves", která nápadně připomíná "What Was I Made For?" od Billie Eilish. Jestlipak se čerstvá držitelka dvou Oscarů a její bratr u pětadvacetileté Američanky inspirovali?

Samotné taneční části za mnoho nestály, často šlo spíše o snahu předvést se v určité power póze, případně o snahu vypadat sexy. Nebo o obojí zároveň. Takto se zpěvačka v úvodu obtočila kolem sloupů po stranách pódia či v závěru skladby "Baby" předváděla smyslné pohyby evokující nejpopulárnější sexuální polohy. A to přitom byla údajně i nemocná, za což se hned dvakrát omlouvala a v nestřežených momentech usrkávala z bandasky čaj. Možná právě její indispozice byla tím důvodem, proč nakonec na svůj koncert nevpustila fotografy.

Ze setlistu vyvolal velký ohlas mezi fanoušky prakticky jakýkoliv dosud vydaný singl, sympatické bylo třeba i předvedení songu "Ryder" o jejím mladším bratrovi stejného jména, kdy se na obrazovce objevilo pár záběrů zobrazující dětství obou sourozenců. Pobavilo i to, když zpívala, že miluje Tylera Durdena, čímž určitě neměla na mysli českého, na drogách závislého rappera.

V úhrnu byla její česká premiéra docela fajn, zpěvačka působila v těch několika málo promluvách k publiku mile, přesto ale nelze říct, že by z hudebního hlediska šlo o něco přelomového. Koncert, na němž se objevil i Zbyněk Vlček z první série reality show Love Island, bohužel neukázal Madison Beer jako zručnou hudebnici - vždyť i to jednoduché brnkání na elektrickou kytaru v "At Your Worst" bylo vlastně směšné a jen ukázalo, že hrát na nástroj se interpretka teprve začala učit. Označit ji tak finálně za spíše zpívající modelku se může zdát kruté, ale co naplat. Konkurence je zatím pořád ještě o parník dál.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY