kabaretu svět - musicserver.cz">

Vlastimil Třešňák zve na albu "Kiks" do svého surreálného kabaretu svět

14.11.2022 00:00 - Jiří V. Matýsek | foto: Jiří V. Matýsek / musicserver.cz

O tom, kdo všechno má být na domácím písničkářském panteonu, lze jistě vést dlouhé spory. Jsou však jména, na kterých se asi shodneme všichni. Mezi takové pilíře bude určitě patřit Merta, Kryl, Hutka, ale taky Vlastimil Třešňák. Tomu nyní vyšla deska "Kiks". Doprovází jej jeho Temporary Quintet.
8/10

Vlastimil Třešňák & Temporary Quintet - Kiks

Skladby: Kiks, Chmaták, Arbajt, Čtvrtý komín Titanicu, Maestro Diabolo, Sv. Amnesie, Líné blues, Aladin, Básník Smůla, Valpuržina noc, Bohudík a Bohužel, Dukát, Nomen Est Omen
Vydáno: 8.9.2022
Celkový čas: 40 minut
Vydavatel: Galén
Písničkářský samorost Vlastimil Třešňák není z těch, kteří by nutně museli co dva roky vydávat nová alba. Jeho dnes už klasické nahrávky "Zeměměřič" a "Koh-i-noor" vyšly obě v exilu, v roce 1995, po dvanácti letech od druhé jmenované, vydal "Koláž" s romskou kapelou a pak se na deset let odmlčel. Následovalo vzedmutí tvůrčí aktivity s trojicí řadovek s rockovou skupinou z let 2005 až 2010.

Od té doby se příležitostně ke studiové práci vrací se svým Temporary Quintetem, který mu dává prostor dělat si s vlastní hudbou, co se mu jen zlíbí, a překračovat žánrové krabičky i představy o písničkářství jako takovém.

To platí i pro nejnovější kolekci "Kiks", jež vychází téměř dekádu po zatím poslední "Alter Ego". Aktuální sestavu doprovodného bandu tvoří Josef Štěpánek, Jan Steinsdörfer, Jan Štolba, Martin Lehký a Miloš Dvořáček, tedy výrazní a tvůrčí muzikanti, kteří mají výrazný podíl na tom, že je Třešňákův čerstvý počin proměnlivý a stylově neuchopitelný. Máme tu svižné titulní blues, rockový "Arbajt" (textově pomrkávající na song "Dělník" ze "Zeměměřiče"), temně atmosférickou skladbu stojící mimo styly "Maestro Diabolo", písničkářinu "Aladin" i reggae "Bohudík a bohužel".

Svorníkem všeho jsou, jak jinak, autorovy texty. Nutno konstatovat, že Třešňák je stále stejně pádný a tvrdý jako vždycky. Stále si uchovává svou charakteristickou drzost, ironický škleb, humor i nadhled. Ve svém věku by mohl moralizovat, on však spíše bodá do některých nehezkých lidských vlastností a stavu společnosti (hluboce pravdivá a k aktuální situaci velmi pádná "Nomen Est Omen") a tvrdě odhaluje často za milou maskou skrytou skutečnou tvář.

Umí ale být i melancholický ("Sv. Amnesie") a rýpnout zvládne i sám do sebe ("Básník Smůla"), jinde se zas pouští do intertextuálního dialogu s básníky a literaturou ("Valpuržina noc") nebo surrealistického proudu obrazů a symbolů.

Třešňákův originální pěvecký projev, který se pohybuje mezi zpěvem, deklamací a hereckou etudou, má v sobě nesmírné charisma i syrovost. Album vzniklo během tří dnů a to se na něm v pozitivním slova smyslu podepsalo. Podařilo se do něj otisknout jakousi neotesanou brutalitu, která k nesmlouvavým, byť stále velice poetickým veršům tohoto muzikanta výborně sedí.

"Kiks" je jako kabaret. Snový kabaret, v němž se mění podoba jednotlivých výstupů. Je tu ironie, hravost, divadelní přehrávání, ale i prostor pro vážnost a bodnutí do problémů. Vlastimil Třešňák má to privilegium, že se ke společnosti a světu vyjadřovat může. Jeho slova nejsou jen kritickými básničkami a nemění se v prázdnou křeč. Jeho nová deska má sílu a ví, co chce říct.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY