shop.musicserver.cz
Evanescence - Synthesis

Evanescence jde na "Synthesis" o mnohem víc, než vůbec tušíte

Vydáno: 04.01.2018 18:00 v sekci Recenze - Jan Trávníček | foto: YouTube.com

Už 17. března se do Prahy vrátí Evanescence, aby v Kongresovém centru ukázali, že mají co říct, i když jim za zády hraje symfonický orchestr. Za deskou, jíž na svět pomohl i otec Becka David Campbell, se ale skrývá mnohem více vrstev a příběhů, které nejsou na první pohled viditelné. Pojďme si o nich něco říct.

8/10

Evanescence - Synthesis

Vydáno: 13.11.2017
Celkový čas: 62:17

Skladby: Overture, Never Go Back, Hi-Lo, My Heart Is Broken, Lacrymosa, The End Of The Dream, Bring Me To Life, Unravelling (Interlude), Imaginary, Secret Door, Lithium, Lost In Paradise, Your Star, My Immortal, The In-Between (The Piano Solo), Imperfection

Vydavatel: Universal

Ten proklatý label Wind-Up Records. Ten za to všechno může. Zaujatost? Vůbec ne. Realita. Příběh a přístup tohoto vydavatelství by si možná zasloužil samostatný článek, pro potřeby recenze ho ale zkrátíme do konstatování, že na problémy s ním narážely v průběhu let nejen Evanescence, ale i Seether, Creed, Finger Eleven a další skupiny. Ty všechny díky němu kolem počátku milénia nejprve pořádně prorazily, po letech ale mluvily spíše o novodobém otrokářství, o tom, jak je z labelu prodali někomu jinému, aniž by jim o tom řekli, jak je tlačili do zvuku, o němž nebyly přesvědčené, jen proto, aby je hrála alternativní rádia, a podobně.

Kdyby pánům a dámám z labelu vyšlo všechno tak, jak chtěli, tak třeba Seether by dnes zněli jako Twenty One Pilots. A pokud vás někdy zajímalo, proč během koncertů Evanescence v písničce "Bring Me To Life" už léta žádný z kytaristů nepřevzal mužský part Paula McCoye z 12 Stones, aby byly vokály kompletní, tak je to proto, že tehdy šlo o další z údajných plivanců Wind-Up Records. Jeho zástupci se tehdy snažili do už hotové písničky přidat tuto nu-metalově rapovou část proto, aby se singl více hrál, ačkoliv Amy Lee byla odjakživa proti tomu. Nutno dodat, že v tomto se zrovna vydavatelství nepletlo a bez těch mužských vokálů Evanescence ve svém průlomovém hitu už nikdy nezněli tak šťavnatě, ale o tom bude řeč ještě níže.

Je třeba ale ještě dodat, že to také byl tento label, který na přelomu dekády řekl už ryze elektronickému albu se značkou Evanescence jasné "NE", a skupina pak musela natočit vynucené eponymní třetí album z roku 2011. Lee se ale myšlenky na odpoutání se od rockového zvuku s gotickými příchutěmi a nalezení sama sebe v elektronickém světě nikdy nevzdala a také to je jeden z důvodů, proč jsme na další plnohodnotné album této formace čekali dlouhých šest let. Soudní spory o vyvázání se ze smlouvy totiž trvaly léta, mezitím se opět změnila sestava členů kapely, zpěvačka otěhotněla a nové písničky nikde. A fanoušci si samozřejmě nacházeli jiné oblíbence, čímž zájem o kapelu upadal.

V mezičase sice vyšel box mapující celou jejich kariéru, a to i včetně zcela raného materiálu na albu "Origin", dočkali jsme se i sbírky odřezků s názvem "Lost Whispers", a když se zpěvačce konečně povedlo vyvázat se ze smlouvy a s velkou slávou se o to podělila na Facebooku, nedlouho poté vyšly nejdříve EP "Recovery, Vol. 1" s covery Chrise Isaaka nebo U2, následně sólová deska "Dream Too Much" s ukolébavkami pro syna a pak ještě sólový singl "Speak To Me" k filmu "Voice From The Stone", který měl být po letech první pořádnou ukázkou toho, co nás od Amy Lee čeká v budoucnosti. Totéž platilo také o zničehonic vydané skladbě "Love Exists". Moc velké pozornosti se ale ani přes jejich kvality ani jedné z nich nedostalo, a tak se nakonec opět zatočilo kormidlem a máme tady "Synthesis". Album, na němž nalezneme jedenáct klasických hitů přepracovaných do podoby pro symfonický orchestr, ale také doplněné o elektronické elementy a k tomu intro "Overture", vsuvku "Unravelling (Interlude)", klavírní mezihru "The In-Between" a dvě zcela nové písně.

Nejprve k jádru desky, tedy klasickým hitům. Jelikož skupina z Arkansasu nikdy nebyla vůči klavíru, smyčcům a drobné příměsi elektroniky zcela imunní, nebude poslech "Synthesis" pro fanoušky klasické tvorby skupiny takovým šokem. Navíc spousta z nich bude zvyklá na podobný zvuk od jejich souputníků z Nightwish, Epicy, Within Temptation a Leave's Eyes, s nimiž se Evanescence chtě nechtě odjakživa o fanoušky dělili.

Na novém výlisku proto zase takové experimenty nenajdete. Je tady například "My Heart Is Broken" s prodlouženou mezihrou před posledním refrénem a výraznějším klavírem, ryze na síle smyčců postavená "Lacrymosa", která zní jako epické finále nějaké opery, nebo také "The End Of A Dream", která je doslova rozložená na molekuly a zaranžována hodně jinak, než jak ji známe. Najdeme zde také nepatrně vylepšenou verzi "Lost In Paradise" nebo třeba "Your Star", která byla dost elektronická už ve své původní variantě.

Při pohledu na celek ale vlastně o žádné velké drama nejde. Lee zpívá tu a tam jinak, než jak jsme zvyklí, občas se prodlouží intro nebo outro dané písničky, nejviditelnější změnou je ale prostě absence pořádných bicích a kytarových riffů, což koneckonců bylo asi hlavním záměrem. Veskrze to příliš nevadí, jen ta verze "My Immortal" se moc nepovedla a bez očekávaného randálu v jejím konci zní tak nějak suše a bez života. Ostatně zpěvačka přiznala, že ji málem z desky vyškrtla. A jak už bylo řečeno výše, tak také "Bring Me To Life" v symfonickém podání je bez mužských vokálů prostě poloviční a snaha nechat nazpívat McCoyovu sloku frontwoman se tady zcela minula účinkem. To prostě není ono.

Z těch dvou novinek je třeba zmínit hned v úvodu alba znějící "Hi-Lo", které si možná ani nevšimnete, jak přirozeně do struktury desky zapadá, jakmile ale v jejím závěru nastoupí úžasné houslové sólo, nezbude než uznale pokynout, že tady opatrný palec nahoru patří.

Je ale zřejmé, že tím hlavním tady je zcela nový singl "Imperfection". Ten není překvapivý jen tím, jak zní, protože po předchozích řádcích je vám asi jasné, že je v prvé řadě hlavně elektronický a experimentální, ale také tím, že se v něm zpívá o vážných věcech.

"Je to pro všechny lidi, které jsme ztratili, a také pro všechny, které bychom kvůli myšlenkám na sebevraždu a depresím ztratit teprve mohli. Zpívám tady z perspektivy osoby, která byla nechána napospas svému osudu, člověku na 'čekačce'", vysvětluje Lee a dodává: "'Nepoddávej se tomu strachu'. To je něco, co si musím opakovat každý den. Nikdo není dokonalý. Všichni máme chyby a jsou to přesně ty chyby, které nás dělají tím, kým jsme, a my je musíme oslavovat, protože se v nich skrývá tolik krásy."

Je naprosto jasné, že pro budoucnost Evanescence je úspěch tohoto singlu zcela klíčový a dost možná může i rozhodnout, zda se plnohodnotné desky s novými písničkami a podobným zvukem vůbec kdy dočkáme nebo jestli nás čeká dalších x let s recyklováním a opatrnými úkroky stranou.

A o tom všem "Synthesis" je. Po tom všem, co jste si právě přečetli, by vám mělo být jasné, že se za touto nahrávkou neskrývá snaha vytřískat z fanoušků další peníze za něco, co už mají. Je to nejen experiment, ale i našlápnutí do nových vod, testování publika, zda má ještě o cokoliv z dílny Evanescence vůbec ještě zájem. A pokud se ukáže, že ano, tak pak se zpěvačce snad její sen s elektronickým albem konečně vyplní. Tak jí ho pomozme uskutečnit.

NÁZORY
  • Nový singl zní pořád jako Evanescence, což je... (KlaudieS, 04.01.2018 19:40) Reagovat

    Nový singl zní pořád jako Evanescence, což je fajn, ale bohužel do hitparád se nedostane. Za mě super.

  • 10/10 (R. , 04.01.2018 21:03) Reagovat

    pane Trávníčku, výborná recenze, mockrát díky.
    Ten nový singl se mi taky moc líbí, s elektronikou se musí umět pracovat a toto zní výtečně.
    Za mě 100%.

  • WOW! (Václav Hess, 04.01.2018 23:10) Reagovat

    Autor recenze má opravdu můj obdiv. Shrnout poslední novinky o kapele, ještě se dostat plynule k novému albu a ještě dát výhled do budoucna. Bud je velký fanoušek Evanescence nebo se až moc dobře připravil na psaní recenze.

  • Album je skvelý. Skladby dostali gigantický zvuk... (Michal , 05.01.2018 08:14) Reagovat

    Album je skvelý. Skladby dostali gigantický zvuk a nabrali iný rozmer. Ale takej Bring me to life to ublížilo. Stratila akúkoľvek energiu, kvôli ktorej som sú túto skupinu zamiloval. Album za mňa 6/10

  • Miluju, když umělci vkusně vpravují prvky elek... (Tomas Blue, 05.01.2018 19:56) Reagovat

    Miluju, když umělci vkusně vpravují prvky elektroniky do živých nástrojů a kvalitních vokálů. Takovými, kteří mě baví jsou například Lisa Gerrard ve "Space Weaver", Tarja Turunnen ve "Witch Hunt" či "En Empty Dream", klasikou jsou dnes už kultovní Garbage a za jemnější umělce, třeba Max Richter, Ludovico Einaudi..... V případě Evanescence je to opulentní a někdy až prilis se opakujici, stejné gradace skladeb, kdyby Amy občas krotila svůj hlas a třeba více zkoumala výraz, mohly by skladby dostat Atmosfericky rozměr. Každopádně její nový směr je pro mě mile překvapení.Vice jak na 6/10 to zatím nevidím.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Karel Kryl - To nejlepší (vinylová reedice 2024) 9/10
Recenze: Výběr Karla Kryla "To nejlepší" dostal na vinylu tu nejlepší péči Písničkář Karel Kryl se už dávno stal symbolem. A jako ten si ho interpretuje - a mnohdy překrucuje - kdekdo. Nekorunovaného krále protestsongu bylo letos na jaře všude plno, dožil by se osmdesátky. Při této příležitosti vydal... čtěte zde
Vydáno: 26.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Nightwish - Perfume Of The Timeless 8/10
Video: Nightwish se vracejí s osmiminutovým klipem "Perfume Of The Timeless" Finská metalová hvězda Nightwish před pár dny oznámila vydání svého desátého alba "Yesterwynde", které vyjde 20. září. Za ústřední téma kolekce formace tentokrát zvolila čas a právě tato veličina se objevuje i v prvnímu... čtěte zde
Vydáno: 25.05.2024 08:00 v sekci Audio / Video | Video
Kamasi Washington - Fearless Movement 9/10
Recenze: Kamasi Washington se na "Fearless Movement" inspiroval otcovstvím. Nahrál jiskřivě strhující opus Saxofonistovi Kamasimu Washingtonovi můžeme vyčítat možná až přepjaté megalomanství, těžko ale zpochybnit fakt, že jde o nepřehlédnutelnou osobnost. A to nejen vzhledem. Na svých dlouhohrajících albech zatím nešlápl vedle,... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 17:30 v sekci Recenze
The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát
Rozhovory: The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát Ve své době se v Americe těšili větší popularitě než The Beatles, vytvořili unikátní sound, posouvali hranice práce ve studiu. The Beach Boys se stali jedním ze symbolů šedesátých let. Už 24. května zamíří na streamovací... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Benson Boone - Fireworks & Rollerblades 8/10
Recenze: Benson Boone na "Fireworks & Rollerblades" ukazuje svůj (nejen) skladatelský talent Americký zpěvák Benson Boone na svém debutu "Fireworks & Rollerblades" pracoval několik let, během nichž sice vydal pár singlů, ale song "Beautiful Things" si nechal až na opravdový start své kariéry. Skladba záhy oběhla celou planetu... čtěte zde
Vydáno: 23.05.2024 17:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Twenty One Pilots v posmutnělé "The Craving" ukazují, jak umí vyrábět broky (23.05.2024 14:39)
- Twenty One Pilots se v dubnu 2025 vrátí do Prahy (27.03.2024 15:02)
- Video: Twenty One Pilots nás v klipu "Overcompensate" znovu přenášejí do země "Trench" (06.03.2024 14:11)
- Naživo: Rock im Park v prvním dni rozzářili Kings Of Leon, speciální duet předvedli Papa Roach s Hollywood Undead (07.06.2023 17:43)
- Nové desky 16/2023 - od Enter Shikari přes Everything But The Girl po Tiësta (25.04.2023 18:00)
- Video: Klip "Red Districts" kapely Eponine vytvořila umělá inteligence (17.10.2022 11:33)
- Video: Twenty One Pilots vzali fanoušky do světa Upside Down s mash-upem znělky "Stranger Things" a vlastního hitu "Heathens" (27.07.2022 14:09)
- Fotogalerie: První den ostravských Colours zářil barvami (14.07.2022 20:16)
- Naživo: "Co jste hasiči, co jste dělali?" ptali se Twenty One Pilots v úvodu Colours Of Ostrava (14.07.2022 15:24)
- Naživo: Druhý den Open'eru patřil Twenty One Pilots, z řady ale vystoupili i Royal Blood, Tove Lo nebo Playboi Carti (08.07.2022 17:03)

ALBUM TÝDNE 21/2024

Billie Eilish
Hit Me Hard And Soft

Už ve dvaadvaceti letech se její polička prohýbá pod tíhou Grammy, Oscarů a mnoha dalších prestižních ocenění. Vstupenky na koncert v Praze, který se uskuteční za více než rok, fanoušci vykoupili za pár minut. Nyní Billie Eilish vyslala do světa své třetí album "Hit Me Hard And Soft".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 28.05.
Bruce Springsteen & The E Street Band (US) (Letiště Letňany, Praha)
Po 03.06.
Rakim (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 04.06.
Sting (UK) (Amfiteátr Lochotín, Praha)
St 05.06.
Charlotte Sands (US) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 06.06.
Nickelback (CAN) (O2 Arena, Praha)
Čt 06.06.
††† (Crosses) (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.06.
Alfie Jukes (UK) (Café V Lese, Praha)
So 08.06.
Dropkick Murphys (US) (Velký sál Lucerna, Praha)
Ne 09.06.
Troye Sivan (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
Po 10.06.
Machine Head (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Justin Bieber Vladimír Mišík The Prodigy Sia Adele Bono Rush Taylor Swift Beyoncé Queen Kabát Mirai Dua Lipa Billie Eilish mp3.com AC/DC Lady Gaga Liam Gallagher Lucie Vondráčková
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu