Jak můžete pomoci muzikantům v časech covidu? Streamujte

10.11.2020 16:24 - Jan Trávníček | foto: Fernando Pedro Salgado

Co může umělec dělat v době, kdy nemůže koncertovat? Někdo se zavře doma a tvoří. Jiný začne do médií prohlašovat, že virus je podvod. Někdo se na plný úvazek stane rodičem a učitelem v jedné osobě. A další si prostě chtě nechtě najde novou (dočasnou?) práci. Co ale ty takzvaně pasivní příjmy?
Téměř 21 miliard dolarů. To je suma, kterou byli lidé na celém světě ochotni v roce 2019 utratit za melodie, které jim dělaly radost. Celosvětový trh s hudbou za loňský rok vzrostl a nejinak tomu bylo i u nás: díky streamingovým službám Spotify, Deezer, Tidal, Apple Music či Amazon se digitální prodej písní a alb dostal už na dvě třetiny (66 %) celkových příjmů z prodeje muziky.

Jak uvádí tisková zpráva IFPI, právě streamovací služby zaznamenaly v Česku v roce 2019 růst o 34 % (na Slovensku byl nárůst ještě vyšší). Dlouhodobě pak klesá prodej CD a downloady. Detaily jsou k nahlédnutí zde.

A kdo aktuálně patří na Spotify mezi nejstreamovanější české a slovenské umělce? Číslo jedna si drží Antonín Dvořák. Jeden z nejznámějších skladatelů naší historie se i díky tomu, že jeho dílo kontinuálně nahrávají orchestry z celého světa, stále drží velké oblibě - ke 4. listopadu 2020 měl přesně 1 795 775 měsíčních posluchačů. Druhé místo (nebo, chcete-li, první místo mezi žijícími umělci) aktuálně obsadil Mikolas Josef. Ten se může pochlubit přesně 1 048 224 posluchači za měsíc. Pomyslný bronz pak patří Markétě Irglové: její magické číslo je 752 566.

Na čtvrté až desáté příčce se ke zmíněnému datu umístili Jan Hammer, Karel Gott, Bedřich Smetana, Viktor Sheen, Ben Cristovao, Ego a desítku uzavírá rapper Nik Tendo.

Pro zajímavost uvádíme ještě některá další pořadí populárních interpretů, jejichž měsíční poslechovost se pohybuje v rozmezí 100 až 200 tisíc přehrání. Namátkou třeba Kryštof se nachází až na patnáctém místě, Rytmus je osmnáctý, Ewa Farna si drží čtyřiadvacátou pozici a hned za ní najdete Marka Ztraceného. Kapelu Lucie nalezneme na místě třicátém, o tři příčky níže je Marpo a kupříkladu takový Tomáš Klus je až hluboko na pětačtyřicátém místě. Padesátku nejlepších pak uzavírají Lenny a Sebastian.

A jakkoliv celková čísla meziročně rostou, je třeba také dodat, že v době pandemie covidu-19 je to naopak hudební průmysl jako celek, který aktuálně patří mezi nejpostiženější odvětví. V době, kdy je takřka nemožné vycestovat na turné, z nichž většina umělců a lidí v této branži získává podstatnou většinu svých příjmů (mnohdy až 90 % výdělku), je to právě streamování, které může umělcům pomoci.

IFPI proto ve spolupráci s Mikolasem Josefem rozjíždí osvětovou kampaň, ve které chce hudební fanoušky u nás motivovat k tomu, aby své oblíbené zpěvačky, zpěváky a skupiny podpořili streamováním jejich tvorby. Už dnes můžete například v Praze vidět reklamy se zmíněným muzikantem a rudým nápisem "Streamuj", kampaň ale bude určitě ještě pokračovat. Například návštěvami škol. Jakmile to bude opět možné, vyrazí Mikolas mezi studenty a bude se s nimi bavit mimo jiné o nelegálním stahování. Vysvětlí jim také, proč by umělce v případě, že jim to jejich ekonomická situace dovoluje, měli podpořit předplatným některé ze streamovacích služeb.

Bez zajímavosti ale určitě není ani fakt, že podle nedávných průzkumů ve vyspělejších zemích běžně streamuje hudbu zhruba 75 až 80 % populace. U nás je to stále jen kolem 7 %. Je tedy na čem pracovat.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY